Har du altid den samme stil?

16/11/2018
16/11/2018 tina

Som leder har vi hørt det mange gange, der er forskellige ledelsesstile og særligt modellen fra Hersey & Blanchard har haft en fast plads i præsentationen om ledelse. Daniel Goleman har også præsenteret os for seks ledelsesstile og det effektive lederskab opstår, når lederen formår at veksle mellem de forskellige stile. Sådan er det også, når man leder en hest. Hvis man altid driver bagfra, kan der opstå problemer, hvis der er et for lederen klart mål, som ikke er klart for medarbejderen. Derfor er det som leder vigtigt, at du kan skifte stil, særligt også, når du observerer, at der er noget, der ikke bliver gjort. Det kan være dig, der skal skifte stil.

Hvis du ikke gør noget nyt,
finder du ikke ud af noget nyt,
om dig selv!

Når det er skrevet, ja så ved jeg godt, at det er ikke nemt at lave om på vaner eller sig selv. Men handler det om at skulle lave om? Det handler vel i højere grad om at kunne omstille sig og have tryghed ved at have flere tilgange til ledelse af medarbejderne.

Udlev dine ledelsesstile

Når ledelsesstile er noget, at du kan tilpasse til situationen og derfor noget du gør, så betyder det også, at det er ikke noget, at du er. Så jo mere du kan øve dine forskellige ledelsesstile, jo bedre bliver du. Her er hesten også en sparringspartner, hvor du kan opleve at blive tvunget ud i at prøve forskellige stile. For hesten lyver ikke, hvis den ikke vil følge dig… ja så bliver den stående. På vores kurser har du ikke den luksus, som jeg har til daglig, nemlig grimen. Hesten har i stedet et stort halsbånd på, hvor du har fat i linen. Grunden til at vi arbejder med halsbåndet betyder nemlig, at det stiller større krav til dig som leder.

Led leder

Jeg har gennem min udvikling som leder oplevet at fryse i en bestemt stil, og det bemærkede teamet.

Desværre for mig og teamet opdagede jeg det relativt sent, og da var det svært at begynde at prøve forskellige stile. Dette skete til trods for, at jeg altid har været en leder, der ikke har været bange for at prøve noget nyt. Men det er aldrig sent at lære og derfor prøve noget nyt. Det lykkedes mig at vende situationen, men kun ved, at jeg turde prøve en anden stil, og ikke mindst lytte til, hvad medarbejderne havde af input.

  • Hvor tit træder du udenfor din komfortzone og afprøver en ny ledelsesstil?
  • Involverer du medarbejderne i din fortrukne stil og siger, at nu prøver jeg det her… eller er det inden i dig, at dialogen foregår?
  • Ledelse er for mig en praktisk disciplin, hvorfor jeg ofte har brugt tid på at øve mig. Samtidig er jeg også blevet bevidst om, at ledelse foregår hele tiden (også kaldet TouchPoints). Tænker du ledelse ind i alt, hvad du gør, også når du er i kantinen eller til julefrokost?

Min afsluttende konklusion og måske påstand er, at ledelse kræver autencitet for at skabe resultater. Flere strømninger i tiden peger også på dette, når Morten Albæk siger, at han tit siger, at han elsker sine medarbejdere. Jo, det har jeg vist også sagt, da jeg var nyudnævnt leder og ment det. Kommunikationen kan man så tilpasse til sin egen stil og sikre sin egen autencitet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact

Skal du med på rejsen?

Vi står klar til at skræddersy jeres forløb, så kontakt os vedr. mulige datoer.

Ledertræning

Lederforløb kan skræddersys til jeres behov med 2-10 deltagere og fra 1-3 dages varighed. Vi afholder kurser med ledere fra en organisation eller kurser med ledere fra forskellige organisationer.

Teamudvikling

Vi står klar til at hjælpe jeres team til en stærkere kommunikation og fælles mål. Der kan være op til 15 deltagere med en varighed fra et par timer til flere dage. Kontakt os for mulige datoer.

Coaching

Som leder kan man have brug for et individuelt forløb, hvorfor vi også tilbyder individuelt opsatte forløb. Vi er klar med kalenderen.

RING: +45 25 700 110

Contact